展覧会情報
2023年 秋季特別展
2023年秋季特別展
茶 碗
-茶を飲む器の変遷と多様性-
-茶を飲む器の変遷と多様性-
前期:8月26日(土) ~ 10月9日(月)
後期:10月21日(土)~ 12月10日(日)
※ 10月10日 (火) ~ 20日(金)は展示替のため休館
抹茶を飲用する茶文化が日本に伝来してから約八百年、茶の湯が成立してからほぼ五百年が経過しており、
その間抹茶を飲用した器にはかなりの変遷があり、多様性があります。
その間抹茶を飲用した器にはかなりの変遷があり、多様性があります。
抹茶を飲用する茶文化が宋時代の中国から伝来した当初は、もっぱら禅宗寺院の中で行われる仏儀において茶碗が使用されていました。
その多くは中国福建省建窯で生産され、日本ではそれらを天目と称していたのですが、
その当時「茶碗」の語句が意味したのは茶を飲む器ではなく、磁器とくに青花(日本では染付と称した)を指していました。
また天目は日本における名称であり、それらを生産した中国では建盞と称していました。
やがて抹茶を飲用する風習が禅宗寺院だけにとどまらず武家や僧侶の間にも広まり、
嗜好飲料として飲用される一方で「本非茶」と称された茶葉の産地を当てるゲームが盛んに行われるようになり、
さらにいろいろな方法が試みられた結果「四種十服茶」方式に落ち着きました。
十四世紀にはそれを行う集まりを茶寄合と称するようになり、そこで使用された茶碗の多くはやはり天目であったと考えられています。
そして十六世紀初頭になると茶寄合が茶の湯へと発展するのですが、茶の湯成立後しばらくの間も天目が茶を飲む器として主に用いられ、
そのほか中国産の青磁や染付の茶碗も比率としては少ないながらも用いられていました。
十六世紀の後半になり、茶の湯の理念である侘数寄が確立するとともに、それまで使用されてきた茶道具の再検討が行われ、
唐物の多くは退けられ、それに代わって高麗物や和物が多く用いられるようになります。
茶碗においてもその例外ではなく、それまで高い比率で使用されてきた天目も十六世紀中ごろから使用比率が減少し、
十七世紀に入るとほぼゼロになってしまいます。
それ以後茶碗としては時期により若干の変化はあるとはいえ、おおまかには高麗物と和物がそれぞれ約半分ずつを占め、
わずかに中国産やその他の地域で生産された茶碗が茶会記に見られる状況が続きながら、高麗物・和物自体も変化していきます。
十八世紀になると日本各地でやきもの生産が活発化し、各地で作られた茶碗が使用されるようになるのに加えて、
茶の湯では家元の存在が意識されるようになり、家元が「好み」の茶碗を始めとする茶道具を選定し、
あるいは手造り茶碗を手がけたりするようになります。
手造り茶碗は歴代の家元だけでなく大名や僧侶、茶人たちもこぞって手がけ、少なからぬ作品が伝存しています。
十九世紀後半、江戸幕府が崩壊し明治政府が成立して以降近代化が図られるなか、
茶の湯などの伝統芸能は苦難の時代を迎え茶人たちの活動も停滞しますが、
近代数寄者と称される人物たちが台頭して消沈していた茶の湯に活気を与えます。
彼らは手造り茶碗も手がけるかたわら、それ以前には茶の湯で用いられることのなかった仏具や外国製品も取り入れ、
新しい感覚で選ばれた茶碗も用いられるとともに、
かつて侘数寄の理念の確立で茶の湯から退けられた天目をはじめとする唐物茶碗もふたたび脚光を浴びるようになり、
茶会の場でも使われることがしばしばありました。
二十世紀後半になると、家元制度が急拡大し、茶の湯人口がそれまでになかったほど増大し、
かつ女性が大半を占めるようになりました。その結果茶会などで用いられる茶碗も従来のようにわびを感じさせたり、
堂々とした大きな茶碗は敬遠され、小ぶりでかわいらしい絵付けが施された茶碗が人気を博するようになります。
このように一口に茶碗といっても、時間の経過や、茶の湯を担う階層の変化に伴いさまざまに変化し、
多様性に富んだものとなっていることに留意する必要があるでしょう。
さらに付言すれば、茶碗は抹茶を飲むための器であり、
その目的に適した「なり・ころ・ようす」が常に求められていることをも念頭に置かなければなりません。

灰被天目(前期展示)

珠光青磁茶碗 銘 初花(前期展示)
祥瑞沓形茶碗((前期展示)

彫三島茶碗 銘 池水(前期展示)

練上志野茶碗 銘猛虎(前期展示)

高取茶碗 銘 香久山(前期展示)

長次郎作 赤楽茶碗 銘獅子(前期展示)

鼠志野茶碗 銘 横雲(前期展示)

織部 暦絵茶碗(前期展示)
尾形周平作 仁清秋草絵写茶碗(前期展示)

大天目(後期展示)
南京青磁内赤絵茶碗(後期展示)
南京青磁内赤絵茶碗 見込(後期展示)
高取茶碗 銘 女郎花(後期展示)
大徳寺呉器茶碗(後期展示)
礼賓三島茶碗(後期展示)
朝日茶碗 銘 国祝(後期展示)

御本立鶴茶碗(後期展示)
2023年秋季 [地階併設展]
[ 個 展 ]
茶花 ―器と花の出合い展―第7回 10月21日(土)~ 10月29日(日)
挿花 横井和子(淡斎茶花研究会代表)
長坂ビショップ大山 口角が上がる 游刻展 10月31日(火) ~ 11月 5日(日)
玄覚貞光 わびさびに思いを 11月 7日(火) ~ 11月19 日(日)
男ありけり 村田浩一郎 茶垸展 11月 21日(火) ~ 11月26日(日)
中村康平「現代と古典」 11月28日(火) ~ 12月3日(日)
大森礼二 作陶展 12月5日(火) ~ 12月10日(日)
~なかむかし うたかたをうつして~
~なかむかし うたかたをうつして~
【※ 各個展最終日は、16:00で終了致します】
2023 Autumn Special Exhibition
2023 Autumn Special Exhibition
Chawan: The Evolution and Diversity of Matcha Drinking Vessels
Part 1: Saturday, August 26 - Monday, October 9
Part 2: Saturday, October 21 - Sunday, December 10
*The museum will be temporarily closed from Tuesday, October 10 to Friday, October 20 due to the exhibition change period.
*All exhibits on display during Part 1 will be changed for Part 2.
Approximately 800 years have elapsed since the arrival of matcha tea-drinking culture in Japan and roughly 500 years since the advent of chanoyu (the “tea ceremony”). Over many centuries, the vessels used to partake of matcha have undergone considerable transition and seen a tremendous burgeoning in their diversity. When matcha was first introduced to Japan from 12th-century Song China, it — and therefore tea bowls (chawan) — were used exclusively in Buddhist ceremonies at Zen temples. Most of those bowls were produced in China, at the Jiàn Kiln (Kenyō) in Fujian Province, and were called tenmoku (天目) in Japan. In the Japan of those days, the word chawan (meaning “tea bowl/s”, today) was not yet a generic term but referred specifically to what we would today classify as porcelain tea bowls, especially those featuring underglaze blue design (sometsuke), not tenmoku. (In China, their land of origin, tenmoku were known by a different name: Jiānzhǎn [建盞], meaning “Jiàn cups/bowls”.)
Matcha drinking eventually spread beyond the walls of Zen temples and was also taken up by the military aristocracy and by monks of other Buddhist sects. As matcha became a favored beverage among growing segments of society, a tea-drinking game called honhicha emerged, in which participants would taste a variety of teas and try to guess where the tea leaves had been produced. Following honhicha, the popularity of a number of different ways of enjoying matcha ebbed and waned until settling for some time on the shishu-jippuku (四種十服; lit.: “four kinds, 10 sips”) style. Shishu-jippuku events in the 14th century came to be known as cha yoriai (tea gatherings), and most of the tea bowls employed at these gatherings are thought to still have been of the tenmoku type. Time marched on, and by the early 16th century, cha yoriai had evolved into what is considered to be the early stages of today’s tea ceremony, or chanoyu. Throughout these developing trends in matcha-drinking — including some time after the foundation of chanoyu — tea bowls remained, by and large, of the tenmoku type, with a relatively modest presence of Celadon and underglaze-blue bowls, also imported from China.
The establishment of the austere wabi-suki tenets of chanoyu (underlying what came to be known as the wabi-cha style of chanoyu), late in the 16th century, was accompanied by re-examination of the tools and utensils hitherto used, resulting in a decisive move away from many Chinese objects, in favor of those reflecting Korean and Japanese tradition. Tea bowls were no exception, with the once highly favored tenmoku dropping in popularity from the second half of the 1500s until, by the start of the 17th century, they had nearly entirely disappeared from the chanoyu scene in Japan.
From that point onward, while each new era brought with it a certain degree of change in tea-bowl style, we can see in the chakaiki (written records of tea ceremonies made by hosts or guests) of the day that, in broad terms, bowls of Korean and Japanese provenance each accounted for about half of the tea bowls used at chanoyu gatherings, while those of Chinese and other origins make only scant appearance. Korean items and Japanese items, too, however, would themselves undergo evolution.
As we enter the 18th century, social spheres that practice chanoyu are expanding, pottery production in Japan is flourishing, and tea bowls of a wide variety of styles from all around the country are now regular features at tea ceremonies. This is also a time when Grand Masters (iemoto) — heads of different schools of chanoyu — were exerting growing influence. Grand Masters would select specific styles of bowls (and other chanoyu utensils) that they found particularly to their liking, and those privileged implements would thereafter proudly bear the epithet: “Preferred by Grand Master So-and-so”. Grand Masters also began engaging in the creation of their own hand-modeled tea bowls, a trend that continued with subsequent generations of Grand Masters and was soon avidly joined by daimyo (feudal lords), monks and accomplished chanoyu practitioners. Many such bowls have survived to today.
When the centuries-old Edo Shogunate was toppled in the latter half of the 19th century and the newly-formed Meiji government ushered in an era of modernization, chanoyu (and other traditional arts) fell out of vogue, and the practice of chanoyu went into decline. After not long, however, an innovative wave of modern chanoyu practitioners (kindai sukisha) arose, sparking renewed enthusiasm throughout the chanoyu world in Japan. These avid aficionados adopted the practice of occasionally making their own hand-modeled tea bowls, while also introducing into chanoyu unprecedented items, such as Buddhist implements and products from a wider range of foreign countries than ever before. Tea bowls were selected based on a fresh sense of the times, and bowls of Chinese origin — including tenmoku, which had been largely disregarded since the introduction of the wabi-suki philosophy — began to once again garner attention and show up at chanoyu gatherings.
In the latter half of the 20th century, expansion of the Grand Master system reached new heights. Never in chanoyu’s centuries-old history had there been so many people practicing Tea — and the majority were women. One result of this trend was a respectful distancing from the type of bowls that had long been popular — austere bowls evocative of the wabi-sabi philosophy and large bowls with a commanding presence — and a tendency toward tea bowls of a more diminutive size, often with charming decorations.
Today, all of the tea bowl styles briefly described above are in use. So, although we use the single term “tea bowl” to describe the vessel with which matcha is normally drunk, it is important to keep in mind that what the tea bowl, itself, actually is has undergone considerable modification. Today, tea bowls display great diversity, reflecting their evolution over time and the changing demographics of the main protagonists in the chanoyu world of the day.
Ultimately, tea bowls (chawan) are vessels for drinking matcha and, as such, are sought after for their suitability in fulfilling that purpose — in terms of their form, size and the overall feeling they evoke.
Hours: 10:00-16:30 (admission until 16:00)
Closed: Mondays (Exception: Open Monday, September 18 and October 9. Closed Tuesday, September 19)
Admissions: 800 yen for adults, 300 yen for students, free admission for junior high school students and younger
*Please be aware that exhibits may be changed due to unforeseen circumstances.
Thank you for your understanding.
ご来館のお客様へのお願い
・館内では飲食・喫煙はできません。
・展示室および立礼茶席は写真・ビデオ撮影はご遠慮下さい。
・携帯電話・スマートフォン・タブレット等、各種電子機器の使用はご遠慮ください。
・危険物や汚物、動物等の持ち込みはお断り致します。
・鉛筆以外の筆記用具の使用はご遠慮ください。
・酒気を帯びた方のご入館はお断り致します。
・職員はマスクを着用しています
何卒ご理解いただけますと幸いです。